Μπορεί να το ακούσετε και σαν λέξη "μάκα", "κρούστα" ή "φιλμ άλατος". Ο τεχνικός όρος αυτής της "θαμπάδας" στις έλικες είναι η ασβεστολιθική επικάλυψη.
Ένα από τα αποτέλεσμα του ενεργού συστήματος καθοδικής προστασίας αποτελεί, η εναπόθεση του μαγνησίου και του ανθρακικού ασβεστίου σε «γυμνές» μεταλλικές επιφάνειες όπως νικέλιο, αλουμίνιο και χαλκός.
Όταν η επιφάνεια είναι καθοδικά πολωμένη, όπως στην καθοδική προστασία, αυτό το στρώμα είναι το αποτέλεσμα του αυξημένου ρΗ πλησίον της προστατευόμενης επιφάνειας και του υπερκορεσμένου θαλασσινού νερού από ασβέστιο και μαγνήσιο.
Αυτές τις μεταλλικές επιφάνειες οπού συναντούμε σε συστήματα πρόωσης είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες στην συσσώρευση της ασβεστολιθικής απόθεσης.
Το πάχος της στρώσης εξαρτάται από τον χρόνο που έγινε ο τελευταίος υποβρύχιος καθαρισμός και από την λειτουργικότητα του συστήματος καθοδικής προστασίας. Παρόλο που η ασβεστολιθική επικάλυψη είναι πιο ευαίσθητη από τα βιολογικά σκληρά οστρακοειδή μπορεί να είναι επίμονη και δύσκολη στην αφαίρεση.
Ή χημεία κ ή δομή αυτού του τύπου στρώματος που δημιουργείται στην επιφάνεια της προπέλας εξαρτάται από παράγοντες όπως
-Ενδεχόμενα ρεύματα
-Χρονος
-Πίεση
-Θερμοκρασία
-Χημική σύσταση του θαλασσινού νερού
-Ταχύτητα
-Κατάσταση της επιφάνειας του υποστρώματος
-pH
Συχνή ερώτηση
Είναι αιτία για την μείωση της ταχύτητας του σκάφους μου και αν «ναι» πόσο η ταχύτητα μπορεί να μειωθεί?
- Ναι είναι αιτία της μείωσης της ταχύτητας του σκάφους γιατί στην έλικα αυξάνεται η τραχύτητα της με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου, την αύξηση των φορτίων στις μηχανές και την μείωση της απόδοσης του. Για το πόσο μπορεί να μειωθεί δε μπορούμε να απαντήσουμε με βεβαιότητα καθώς κάθε τύπος πρόωσης αντιδρά διαφορετικά στην ασβεστολιθική επικάλυψη. Σε αργόστροφες προπέλες μπορεί να μην εντοπιστεί μεγάλη διαφορά παρότι έχει αυξηθεί η τραχύτητα της, όμως αντίστοιχα σε πολύστροφες προπέλες όπως τύπου ARNESHON θα υπάρξει μείωση.